Naslov (engleski) Quo Vaditis, Scientia et Educatio?
Naslov (hrvatski) Quo Vaditis, Scientia et Educatio?
Autor Rudolf Kiralj
Autorova ustanova Veleučilište u Bjelovaru
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana PRIRODNE ZNANOSTI Kemija Fizikalna kemija
Sažetak (engleski) Exponential growth of human knowledge i.e. of science and technology, becomes uncontrollable and more and more is in disagreement with linear biological development of humans. This work makes assessment of the impact of the exponential growth to education in terms of bibliometric analyses of university textbooks and case studies of visual nature in chemistry. Various bibliometric descriptors (number of pages, number of editions with years, font size, and maximum number of characters) were determined for books studied from 12 diverse areas of knowledge, and from 14 branches of chemistry. Case studies in chemistry (spherical harmonics, nucleophilic substitution reactions, and nucleic acid bases) were illustrated using modern calculation and visualization software and chemical databases. All textbooks studied exhibit the increase in the quantity of matter. There are several increase types, linear, parabolic, oscillating and others, visible when analyzing No. pages versus time scatterplots. Other descriptors show that some increase is always present. Increased rates from the first to the last edition of textbooks are higher in chemistry than in general knowledge. Converting them into additional time to study textbooks, they range from about 10 minutes to 100 minutes per day. This means students have to spend in general over 2 hours more, and in chemistry 2 – 4 hours per day more than their colleagues who had the first edition textbooks. The three case studies in chemistry indicate that many outdated misconceptions are not erased using modern computer technology, what makes studying textbooks more difficult. Textbooks systematically omit high quality computer-generated plots of various functions and molecular structures and instead, prefer using inaccurate schematic and artistic presentations. Such situation, in spite of the exponential growth of science and technology, persists for decades, coexisting with good calculation and plotting software and chemical databases. Remedies for this situation are not simple and they include radical changes of textbooks for a whole course.
Sažetak (hrvatski) Eksponencijalni razvoj ljudskog znanja tj. znanosti i tehnologije, sve je više izvan kontrole i sve više je u raskoraku s linearnim razvojem ljudskog bića. Ovaj rad procjenjuje utjecaj tog eksponencijalnog razvoja na edukaciju uz pomoć bibliometrijske analize sveučilišnih udžbenika i prikaza slučaja vizualne prirode u kemiji. Razni bibliometrijski opisivači (broj stranica, broj izdanja s godinama, veličina fonta, maksimalan broj znakova) određeni su za proučavane knjige iz 12 različitih područja znanja i iz 14 grana kemije. Prikazi slučajeva u kemiji (sferni harmonici, nukleofilne supstitucijske reakcije i baze nukleinskih kiselina) ilustrirani su upotrebom modernih programa za računanje i vizualizaciju te pomoću kemijskih baza podataka. Svi proučavani udžbenici iskazuju porast količine materije. Postoji nekoliko tipova tog porasta, linearni, parabolični, oscilirajući te drugi, vidljivi iz analiza dijagrama raspršenja broj stranica vs. vrijeme. I drugi deskriptori pokazuju da postoji porast. Brzine porasta od prvog do zadnjeg izdanja udžbenika su veće u kemiji nego u općem znanju. Kada se pretvore u dodatno vrijeme za učenje iz udžbenika, studenti su dobili 10 do 100 minuta po danu. To znači da studenti općenito provode iznad 2 sata, a u kemiji 2 – 4 sata po danu više učenja nego njihovi kolege koji su imali prva izdanja udžbenika. Tri prikaza slučaja u kemiji ukazuju da mnogi zastarjeli i krivi koncepti nisu nestali upotrebom moderne kompjutorske tehnologije, što otežava učenje iz takvih udžbenika. Udžbenici sustavno zaobilaze uporabu visokokvalitetnih slika načinjenih računalom, nego umjesto toga, preferiraju netočne shematske prikaze i umjetničke prezentacije. Ovakva situacija, unatoč eksponencijalnom razvoju znanja i tehnologije, postoji desetljećima istovremeno s dobrim programima za računanje i crtanje te kemijskim bazama podataka. Rješenja za takvu situaciju nisu jednostavna i ona uključuju radikalne promjene u udžbenicima cijelog studija.
Ključne riječi (engleski)
exponential growth of knowledge
university textbooks
chemistry textbooks
bibliometric analysis
spherical harmonics
molecular structures
misinterpretations
Ključne riječi (hrvatski)
eksponencijalni porast znanja
sveučilišni udžbenici
udžbenici kemije
bibliometrijska analiza
sferni harmonici
molekulske strukture
pogrešne interpretacije
Jezik engleski
Jezik hrvatski
Vrsta publikacije Znanstveni rad - Izvorni znanstveni rad
Status objave Objavljen
Vrsta recenzije Recenziran - domaća recenzija
Verzija publikacije Objavljena verzija rada (izdavačev PDF)
Naslov časopisa Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad u Bjelovaru
Brojčani podaci br. 17, str. 55-103
p-ISSN 1846-9787
e-ISSN 1848-7912
DOI https://doi.org/10.21857/y6zolb45lm
URN:NBN urn:nbn:hr:144:205276
Datum objave publikacije 2023
URL dokumenta https://hrcak.srce.hr/313601
Vrsta resursa Tekst
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-02-05 13:27:20