Abstract | Cilj ovog istraživanja je bilo ispitati i ukazati utjecaj pandemije COVID 19 kao izvor stresa kod studenata sestrinstva Veleučilišta u Bjelovaru tj. nastanak stresnih situacija u svakodnevnom životu te u studentskim i radnim aktivnostima zbog pandemije COVID-19. Istraživanje je provedeno na VUB-u u razdoblju od svibnja do kolovoza 2020. godine. Stavove je iskazalo 200 studenata prve, druge i treće godine „Stručnog studija sestrinstva“. Izlaganje stresnim situacijama je dugotrajan i kroničan proces koji sa svih strana želi narušiti čovjekov balans. Kod nekih u većoj, a kod drugih u manjoj mjeri. Još jedan od uzročnika stresa je i pandemija COVID-19 koja nas je snašla u akademskoj godini 2019/2020. Točno 40 (20,0%) ispitanika navodi da je u potpunosti pod stresom (Likertova ljestiva od 1- 5), dok 36 (18,0) ispitanika nije. Ova varijabla ima srednju vrijednost 3,10 što i nije od neke velike značajnosti. Značajno je da je u istraživanju sudjelovao veći broj ispitanika ženskog spola (80%). Kada pogledamo i usporedimo redovne i izvanredne studente, vidimo kako je u ovoj anketi sudjelovao veći broj izvanrednih studenata (76,5%), što je razumljivo jer je više izvanrednih studenata na studiju Sestrinstvo. Najniža vrijednost aritmetičke sredine odgovora ispitanika bilježi se na pitanjima „Za suzbijanje anksioznosti tijekom pandemije koristim alkohol i/ili opojna sredstva“ (1,47) i „Tijekom ove situacije sa COVID-om 19 imam problema sa spavanjem.“ (2,15). Najviša vrijednost aritmetičke sredina (4,7) bilježi se kod odgovora ispitanika iz treće skupine pitanja kako im je važna podrška i razumijevanje profesora tijekom ove situacije sa COVID-om 19. Značajan i podatak da čak pola ispitanika, točnije 111 ispitanika odgovara kako ih on-line kolokviji i ispiti čine nervoznim i napetim (srednja vrijednost 3,94), osim toga kao stresore navode još i nedostupnost materijala, poteškoće s internetom, obavljanje stručne prakse kojom su također izloženi riziku od zaraze virusom. Što se tiče pitanja o završetku fakulteta, 119 ispitanika osjeća brigu kako će situacija sa COVID-om 19 utjecat na završetak fakulteta, srednja vrijednost iznosi 3,91 što je od velike važnosti i potvrđuje činjenicu da su zahtjevi fakulteta kao i problemi tijekom organizacije stresori koji također utječu na studente. Neupitno je da akademsko obrazovanje samo po sebi, uz sve svakodnevne stresore (obitelj, posao), utječe na razvijanje i razinu stresa kod studenata. Sve su to faktori koje treba uzeti u obzir, i kada ih sve stavimo u jednu zajedničku košaru, vidimo kako nam je stres neizbježan u životu. Važno je poduzeti aktivnosti kojima ćemo održati ravnotežu u organizmu, jasno sagledavati probleme, analizirati dobro i 33 loše. Zdravstveno ponašanje tijekom akademskog perioda se ne smije smetnuti s uma, jer je važno koje aktivnosti osoba poduzima da bi očuvala, poboljšala i / ili zadržala svoje zdravlje. |