Abstract | U rodilištu je važno naglasiti svoj izbor i želju za dojenjem. Kontakt kože na kožu majke i djeteta osigurat će najbolju prilagodbu u prvim satima nakon poroda kao i najbolje uvjete za početak dojenja. Zajednički boravak majke i djeteta osigurava nastavak najboljih uvjeta za dojenje i stvaranje optimalnog ritma u produkciji mlijeka i zbližavanje majke i djeteta. Dojenjem na zahtjev majka osigurava dovoljnu dnevnu količinu mlijeka djetetu. Za vrijeme dojenja u javnosti može se koristiti pokrivalo kojim se osigurava privatnost. Dojiti često i na zahtjev djeteta 8-12 puta pa i više puta tijekom 24 sata. Hraniti dijete isključivo majčinim mlijekom, a nakon podoja bradavice premazati s par kapi mlijeka, čime im se osigurava najbolja njega. Kako bi utvrdili namjere, stavove i znanje studenata o dojenju proveli smo istraživanje među redovnim i izvanrednim studentima Veleučilišta u Bjelovaru, također i među onim studentima koji su upisali izborni kolegij Suvremene spoznaje o dojenju. Prvi cilj nam je bio utvrditi razlike, namjere, stavove i znanje prije i poslije edukacije BIAKQ upitnikom. Drugi cilj nam je bio utvrditi koleracije spola i rezultata na ljestvicama namjera, stavova i znanja upitnika. U prvom testiranju sudjelovali su redovni studenti druge godine. Ukupno 27 ispitanika od kojih je 19 ženskog spola, a 8 muškog spola. U drugom ispitivanju ukupno je sudjelovalo 39 ispitanika. 35 ispitanika druge godine, 1 ispitanik s prve godine i 3 s treće godine. Ukupan broj ispitanika je 29 ispitanica ženskog spola i 10 ispitanika muškog spola. U oba ispitivanja 24 ispitanika imaju odgovore koji se mogu upariti. Od 24 ispitanika koji su ispravno popunili upitnik bilo je 17 ispitanica ženskog spola (70,08%) i 7 ispitanika muškog spola (29,02%). Uvjet za sudjelovanje u istraživanju bila je dob 18 godina i više, redovni ili izvanredni status studenta Stručnog studija Sestrinstvo Veleučilišta u Bjelovaru, znanje na računalu i pristup internetu. Također je trebalo potvrditi online obrazac informiranog pristanka. Jedine osobe koje nisu mogle sudjelovati u istraživanju bile su osobe s djecom radi karakteristika BIAKQ upitnika. Upitnik koji se koristio za potrebe ovog istraživanja je BIAKQ upitnik kojim se istražuju namjere, stavovi i znanja o dojenju učenika srednjih škola i studenata. Upitnik se sastoji od tri ljestvice: ljestvice namjera, ljestvice stavova i znanja o dojenju. Ljestvica namjera se sastoji od pitanja namjera dojenja u budućnosti kao roditelja, razlikuju se pitanja po formi za muškarce i žene. Pitanja namjere za muškarce su formirana u obliku potpore majci njihova djeteta. Čestice za oba spola na ljestvici su iste. Odgovori su ponuđeni u obliku slaganja ili neslaganja te su graduirani pomoću Likertove ljestvice od 5 stupnjeva. Ponuđeni odgovori su bili: „uopće se ne slažem“, „uglavnom se ne slažem“, „niti se slažem niti se ne slažem“, „uglavnom se slažem“, ili „u potpunosti se slažem“. 28 Posljednja ljestvica, ljestvica znanja je ovdje kao provjera dosad stečenog znanja o dojenju. Ova pitanja se ne razlikuju u formi po spolu za muškarce i žene. Ponuđeni odgovori su bili „točno“ ili „netočno“. Prvo testiranje provedeno je 09.03.2020. godine. Edukacija je provedena od 09.03. do 13.03.2020. godine. Drugo testiranje provedeno je od 13.03. do 19.03.2020. godine. Upitniku su mogli pristupiti studenti pomoću mobitela ili računala. Bez prethodne potvrde online obrasca u kojem se mora potvrditi informirani pristanak nije bilo moguće pristupiti ispunjavanju upitnika. Upitnik je morao u potpunosti biti riješen prije same predaje. Od velike važnosti je da budući zdravstveni djelatnici, a i oni koji to već jesu prodube svoje znanje ili ipak nauče nešto novo o dojenju jer će ipak oni biti osobe kojima će se majke obratiti na budućem ili trenutnom poslu i one osobe koje će svojim znanjem i ponašanjem utjecati na druge. Kako bi što bolje obavljali svoj posao važno se dodatno educirati i proširivati svoje znanje u području dojenja iz razloga što je to danas tema kojoj se ne pridaje dovoljno pozornosti, a od velike je važnosti za svako ljudsko biće. |